Leiderschap

Leiderschap is de kunst anderen te mobiliseren om zich voor een gezamenlijk doel in te zetten.

Succesvol leiderschap begint bij vertrouwen. Het vertrouwen van je team dat je oprecht luistert, dat je eerlijk bent, dat je doet wat je zegt, dat je een heldere visie hebt en dat je in staat bent om goede beslissingen te nemen. 

Maar vertrouwen komt niet uit de lucht vallen. Dat moet je verdienen en je moet het koesteren. Het lijkt sommigen zo gemakkelijk af te gaan maar schijn bedriegt. Net als topsporters die uiteindelijk goud winnen op de Olympische Spelen hebben veel succesvolle leiders in het bedrijfsleven steeds weer tijd en moeite geïnvesteerd om vertrouwen te winnen. En dat is een wedstrijd zonder eindsignaal.

12 Kerncompetenties

Communicatie

Alles communiceert. Als leider oefen je bewust en onbewust invloed uit op je omgeving. Met je positieve communicatie creëer je het klimaat waarin mensen met plezier werken.

Klantgerichtheid

Leiders begrijpen het belang van superieure klanttevredenheid en zorgen ervoor dat alle processen hiertoe bijdragen. Zij geven zelf het goede voorbeeld voor anderen.

Besluitvorming

Leiders gaan beslissingen niet uit de weg maar weten effectief om te gaan met situaties met hoog en laag risico en impact. Zij waken ervoor om zich te laten leiden door eigen voorkeuren.

Effectief delegeren

Leiders delegeren verantwoorde-lijkheden, geen taken en zij geven medewerkers daarmee de kans om zich verder te ontwikkelen . Zij richten zichzelf vooral op hun kerntaken.

Focus op teameffectiviteit

De mensen zijn het bedrijf. Zij zijn de belangrijkste activa van de organisatie en dé bepalende factor voor het resultaat. Leiders denken in systemen en creëren synergie tussen mensen.

Leiden van verandering

Innovatie is van levensbelang voor het voortbestaan van de organisatie. Leiders begrijpen dit als geen ander, houden sterke voeling met de markt en zijn 'Ambassadors of Change' .

Tijd managen; team en zelf

Het eerste waar effectieve leiders mee beginnen is te bepalen waaraan zij hun eigen tijd én de tijd van hun team willen besteden. Tijd is een vaak onderschatte succesfactor.

Onderhandelen

Strategische onderhandelaars denken en plannen vooruit, luisteren meer dan zij praten en werken altijd vanuit een systeemperspectief. Met als voorkeur het creëren van een win-win.

Plannen & prioriteren

Prioriteiten bepalen en systeemdrivers herkennen. Cruciale vaardigheden voor de moderne leider die zijn doelen wil realiseren en daarbij maximaal gebruik van zijn middelen nastreeft.

Problem solving

Hét product van een leider is een goede oplossing voor problemen en uitdagingen. Symptomen kunnen scheiden van oorzaken en vroegtijdig signaleren en effectief oplossen.

Talentmanagement

Leiders hebben de morele opdracht om nieuw talent te vinden, te behouden en zo te ontwikkelen dat zij beter worden dan hij- of zijzelf. Dat noemen wij duurzaam leiderschap.

Strategisch denken & doen

Alles wat de leider doet is gericht op het realiseren van de strategische doelen. Een leider kan modelmatig denken en zorgt voor samenhang tussen alle bedrijfsactiviteiten.

24 Leiderschapsmodules

Net als het opbouwen van vertrouwen kost het ontwikkelen van deze competenties tijd en inspanning. Die tijd geven wij onze deelnemers door de ontwikkeling over een periode van 12 maanden met in totaal 24 modules te verdelen. Op die manier kunnen zij steeds gericht aan de slag en verdiepen zij zich meerdere keren, maar vanuit verschillende invalshoeken, in belangrijke onderwerpen.

Kennis delen

Deelnemers bouwen aan de hand van 24 syllabi een persoonlijke managementbibliotheek op. Daarnaast krijgen zij toegang tot onze media en worden zij aangespoord om deze te gebruiken om zelf ook hun team hiermee in aanraking te brengen. Op die manier hebben ze een perfect platform om nieuwe concepten in hun eigen team te introduceren en te implementeren en zo maximaal rendement uit hun opleiding te halen. Uitleg aan anderen draagt ook bij aan een diepere leerervaring.

Op ieder moment instromen

Omdat onze programma’s continu doorlopen is het mogelijk om elke maand in te stromen. Ongeacht het instapmoment worden alle onderwerpen behandeld. Ieder kwartaal actualiseren we de content zodat u steeds verzekerd bent van het meest actuele curriculum. 

Samen met anderen of juist in-house?

Wij hebben onze programma’s zo ontwikkeld dat het mogelijk is om samen met leidinggevenden van andere organisaties deel te nemen aan een groepstraining. Bij voldoende deelname wordt deze opleiding ook als in-company-programma gegeven. 

Bij een zogenaamde ‘open groep’ neemt u samen met anderen deel en kunt u leren hoe andere organisaties met bepaalde vraagstukken omgaan. Veel deelnemers vinden dat een belangrijke verrijking van de leerervaring.

Er zijn soms argumenten om juist voor een in-company opleiding te kiezen. Bijvoorbeeld wanneer er heel specifieke ontwikkelingsbehoeften zijn of omdat het versterken van de samenwerking binnen een groep leidinggevenden een belangrijk aspect is. Om voor voldoende dynamiek te zorgen bieden we in-company-trainingen aan vanaf een groepsgrootte van 8 personen.